Blog

Elektronická výměna dat v systému EDI

Základní definice EDI říká, že jde o moderní způsob komunikace mezi dvěma nezávislými subjekty (např. obchodními partnery), při které dochází k výměně standardních strukturovaných obchodních a jiných dokumentů elektronickou formou. Označení EDI vychází z anglického originálu Electronic Data Interchange.

Jedná se o strukturované dokumenty ve standardizovaných formátech, které jsou dnešní ERP systémy schopny načíst automaticky, bez nutnosti ručního přepisování. Datová výměna probíhá přes zabezpečené komunikační kanály.

O co v tom EDI vlastně jde?

Cílem je postupně nahradit papírové dokumenty těmi elektronickými a snížit tak náklady spojené s jejich výměnou. Současně tím dochází ke zvýšení efektivity prováděných procesů. Doklady vytvořené ve standardu EDI (elektronická výměna dat) mají stejnou právní váhu jako klasické papírové dokumenty.

Začátky používání EDI systému v České republice

Na počátku rozšiřování EDI v České republice byly velké nadnárodní řetězce, které kvůli obrovskému množství dodavatelů a s tím spojených dokladů generovaly díky EDI komunikaci nemalé úspory. EDI se dále rozšířilo i na jejich dodavatele, kteří zjistili, že mohou z elektronické výměny dat také těžit. Zefektivněním celého dodavatelsko-odběratelského řetězce se jim lépe řídilo cash-flow a došlo ke zlepšením vztahů s klíčovými zákazníky.

V současnosti není EDI výsadou jen retailových řetězců a automotive, ale jeho dopad se posouvá i na menší obchodní řetězce a e-shopy.

Jak EDI vypadá v praxi?

Doklad vytvořený v ERP systému odběratele se díky EDI automaticky přenese do systému dodavatele. Odběratel též využije EDI u svých subdodavatelů. Jde tedy o automatizování předání dokladu v elektronické podobě. Pro tyto potřeby vznikl jediný mezinárodní standard pro elektronický přenos dat UN/EDIFACT.

elektronická výměna dat ediAllegro software pracuje s EDI již delší dobu a naši zákazníci využívají tuto elektronickou výměnu dokumentů především u objednávek, faktur, dodacích listů či příjmu zakázek. Pracovat s EDI softwarem můžete v Allegru v rámci našich balíčků Standard a Premium. Pokud máte zájem o bližší informace o využití EDI v Allegru, kontaktujte naši zákaznickou podporu.

Zpět nahoru

Dále by vás
mohlo zajímat

Program pro skladové hospodářství

Program pro skladové hospodářství

K legislativně správnému vedení skladového hospodářství slouží různé skladové systémy. Ty vám mohou značně ušetřit čas a poskytnou dobrý přehled o tom, co se na skladech děje. Skladový systém již…

Obchodní a účetní program pro jablíčkáře

Obchodní a účetní program pro jablíčkáře

Hledáte obchodní a účetní software, který hladce poběží na Macu? Allegro Vám toto přání splní. Plně funguje na MacBooku, iMacu i iPadu. Zároveň také běží na všech dalších platformách. Díky cloudu si…

Program pro vedení podvojného účetnictví v cloudu

Program pro vedení podvojného účetnictví v cloudu

Vedení podvojného účetnictví je běžnou denní agendou mnoha podnikatelů a firem. Ze zákona musí vést podvojné účetnictví všechny právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku a OSVČ podnikatelé,…

Jdete do toho s námi?
Napište nám.
Nebo zavolejte 8-17 h 731 441 155